Suposo que a Kafka o Orwell aquesta notícia, per prevista per ells, els semblaria normal, o així hauria de ser-ho, llegeixin vostès i jutgin el que li pot passar a un funcionari madrileny per beure una llauna de cervesa al carrer. 'Pa mear y no echar gota', que deia aquell.
"A Pedro, un funcionari de 50 anys que prefereix no donar el seu veritable nom, beure una llauna de cervesa al carrer li va costar molt car. Per ser més exactes, 750 euros que l'Ajuntament de Madrid li va embargar del seu compte corrent el 2014 després d'un llarg periple administratiu i també judicial motivat per un procés sancionador replet d'irregularitats, segons l'afectat."Una nit d'estiu de 2012 un agent municipal em va abordar en una plaça cèntrica de Madrid i em va demanar el meu DNI. Prèviament havia passat més d'un policia uniformat pel lloc on estava prenent-me la cervesa jo sol. Em va dir que estava prohibit beure alcohol al carrer i, després d'agafar les meves dades, es va posar a prendre notes. Li vaig preguntar si m'anava a multar perquè ell no em donava cap informació i va assentir argumentant que era com si estigués prenent una copa", explica Pedro.Segons el seu testimoni, el policia no li va lliurar una còpia de la denúncia -a la qual va aparellada una multa de 600 euros- i tampoc el va informar de la possibilitat, en el cas de reconèixer l'acte de consum, d'acollir-se a una reducció de la sanció del 40%.
A l'octubre d'aquest mateix any, va rebre en el seu domicili una notificació de Madrid Salut. La sanció imposada està contemplada en la   Ley 5/2002 sobre Drogodependencias y otros Transtornos Adictivos de la Comunitat de Madrid. L'article 30 de la norma dicta que "no es permetrà la venda ni el consum de begudes alcohòliques a la via pública, excepte terrasses, vetlladors, o en dies de fira o festes patronals o similars regulats per la corresponent ordenança municipal".L'any 2012, es va introduir una modificació d'aquesta llei a través de la norma 2/2012 de Dinamització de l'activitat comercial a la Comunitat de Madrid que introdueix multes de 600 euros si l'infractor és major d'edat -si no té encara els 18 anys, la multa es redueix a 500-. Hi ha la possibilitat que aquest import es redueixi un 40% -fins 360 euros- si la persona interpel·lada reconeix la seva responsabilitat i paga en un termini determinat; una opció que no és viable si l'infractor no se li comunica verbalment ni tampoc se li facilita una còpia del butlletí de denúncia en l'acte, l'original pot signar o no, en el cas que decideixi presentar al·legacions.

Copia del boletín de denuncia por consumir alcohol en la calle.
Còpia del butlletí de denúncia per consumir alcohol al carrer.
En el butlletí original que fa servir la policia municipal, a què ha tingut accés eldiario.es, consta que Pere no va voler signar l'acta que els agents estan obligats a facilitar-li al presumpte infractor. L'afectat denuncia l'omissió d'aquest procediment, imprescindible per iniciar el procés sancionador, d'acord amb la llei. I, per tant, la impossibilitat d'objectar aquesta multa en els següents deu dies. "L'agent que va prendre les dades de la meva documentació no va fer absolutament res d'això. Vaig pensar: bé, igual el que volia era espantar-me. Confiava que es quedaria en res", reconeix. Ara ha pagat 150 euros addicionals pel recàrrec d'impagament.Fonts de l'Àrea de Seguretat i Emergències de l'Ajuntament de Madrid neguen aquest tipus d'actuacions contràries a la llei. "L'acta es lliura sempre. Pot passar que algú no vulgui signar. En aquest cas no se'ls lliura la còpia, consta en el butlletí de denúncia que no ha desitjat signar i el procés continua endavant", expliquen. És el que consta en el butlletí de Pedro.
Una recomanació de la Defensora del Poble
Els fets denunciats per aquest funcionari apareixen reflectits en una recomanació de l'informe de 2013 de la Defensora del Poble. En un apartat del document, basat en les queixes ciutadanes registrades per la institució, figura que "les actes [a partir de les que s'inicia el procés sancionador] no els són lliurades als denunciats, el que els causa una evident indefensió en desconèixer que han estat denunciats i no poder beneficiar-se de la reducció del 40% de l'import de la sanció ". Afegeix que la còpia "constitueix una garantia de l'administrat davant de l'Administració i fa possible el seu control jurisdiccional", recalca la Defensora del Poble.Però la polèmica no s'acaba aquí. Al novembre de 2012, l'Ajuntament va ordenar als agents, a través d'una ordre interna, "utilitzar" els seus sentits per dilucidar si les begudes contenen o no alcohol. "Per omplir l'acta i aplicar la llei, s'ha de produir infracció i ser comprovada pel policia a través dels seus sentits, excepte el gust ", deia el document que va revelar el diari El Mundo.Després d'una pregunta referent a un regidor d'UPyD a coordinador de l'Àrea de Seguretat i Emergències, Emilio García Grande, en una comissió en l'any 2013, el responsable -que va dimitir al febrer després de ser imputat en el cas del "petit Nicolás" - es va comprometre a "dotar els agents d'un sistema capaç de detectar in situ el contingut alcohòlic de la beguda que es consumeix" a fi que es comptés amb proves fefaents d'aquest consum.
El nas com alcoholímetre
Dos anys després, l'Ajuntament de Madrid no ho ha posat en marxa. Fonts d'aquesta mateixa àrea de govern justifiquen que "cap aparell en el mercat permet fer aquest mesurament en la beguda" i asseguren que "estan treballant en això". Per suplir aquesta mancança, apel·len a la "experiència dels agents" en la detecció d'aquests components, ja sigui ull o olfacte.Segons les mateixes fonts, el 2013 es van registrar 42.850 denúncies. L'any passat, aquest nombre es va reduir lleugerament fins a les 42.266. El consistori que dirigeix ​​Ana Botella no ha facilitat a aquest mitjà dades desglossades de la recaptació derivada d'aquestes sancions.Pedro va presentar diversos recursos, tant per la via administrativa com també per la penal. Tots van quedar en res: és la seva paraula contra la de l'agent que el va denunciar. "El súmmum és que en el butlletí de la policia i que jo no vaig signar -document que en cap moment va passar per les meves mans i del qual no vaig rebre còpia-apareix el nom de dos agents, quan només un va iniciar el procés sancionador", assenyala.Un administratiu de la policia municipal amb què Pedro va poder posar-se en contacte li va assegurar que aquestes multes s'havien convertit en una "qüestió prioritària" per a l'Ajuntament de Madrid. En el seu cas sembla que ho va ser, tot i que en diferit: dos anys després i després de nombroses notificacions de Madrid Salut i de l'Agència Tributària, la quantitat, voluminosa per recàrrecs per demora de pagament, se li va retirar del seu compte corrent. "
Sofia Pérez Mendoza - eldiario.es - TAMBÈ ÉS PODRIA TITULAR: LA CONXORXA DELS ENZES CONTRA PEDRO.