Parlant de somnis i de moltes de les funcions del nostre cervell que desconeixem, el cas contrastat d'Edgar Cayce és fascinant. Ja nen vaig parlar d'ell en una altra ocasió, però  m'ha vingut a la memòria a ran del comentari d'ahir sobre els somnis i en conjunt del poc que sabem del nostre cervell, de com funciona i del rendiment que li podem arribar a treure. Diuen que només aprofitem un 10% de les seves possibilitats i possiblement sia cert. Llegiu la história de Cayce, val la pena.


"Edgard Cayce va morir el 5 de gener de 1945, enduent-se un secret que ni ell mateix no havia pogut penetrar i que el va espantar tota la vida. La Fundació Edgar Cayce, de Virgínia Beach, que compta amb metges i amb psicó­legs, prossegueix l'anàlisi dels lligalls. Des de 1958, els estudis sobre la clarividència tenen a Amèrica cré­ditors importants. És que es pensa en els serveis que podrien prestar, al terreny militar, els homes aptes per a la telepatia i la precognició. Entre tots els ca­sos de clarividència, el de Cayce és el més pur, el més evident i el més extraordinari. El petit Edgard Cayce estava molt malalt. El metge rural era a la capçalera del seu llit. No hi havia manera de treure el noi del seu estat de coma. De sobte, bruscament, va sonar la veu d'Edgard, clara i tranquil·la. I, tanmateix, dormia. «Li diré el que tinc. He rebut un cop a la columna vertebral amb una pilota de beisbol. Cal fer un cataplasma especial i aplicar-me'l en la base del coll.» Amb la mateixa veu, el nen va dictar la llista de plantes que ha­bía que barrejar i preparar. «De pressa, doncs el cervell està en perill de ser lesionat.»
Per si de cas, el van obeir. A la nit, l'hi havia ce­dit la febre. L'endemà, Edgard es va aixecar, fresc com un enciam. No recordava res. Ignorava la majoria de les plantes que havia esmentat.
Així començava una de les històries més sorprenents de la medicina. Cayce, camperol de Kentucky, com­pletamente ignorant, poc inclinat a usar el seu do, i que lamentava sense deixar de no ser «com tot el món», es cuidarà i curarà, en estat de són hipnòtic, a més de quinze mil malalts, degudament homolo­gados.
Obrer agrícola a la granja d'un dels seus oncles, des­pués dependent d'una llibreria d'Hopkinsville i per últim amo d'una tendeta de fotografia on es proposa passar tranquil·lament els seus dies, fa de tauma­turg contra la seva voluntat. El seu amic de la infantesa, Al Layne, i la seva nóvia Gertrudis, uniran les seves forces per obligar-lo. I no per ambició, sinó perquè no té dret a guardar-se el seu poder, a negar-se a ajudar els afligits. Al Layne és un tipus malaltís, sempre està malalt. S'arrossega. Cayce consenteix a adormir-se: descri­beix els mals i dicta els remeis. Quan es desperta exclama: «Això no és possible; no conec la meitat de les paraules que has anotat. No prenguis aquestes drogues, és perillós! No comprenc res. Tot això és cosa de magia!» Es nega a tornar a veure a Al i es tanca en el seu gabinet de fotografia. Vuit dies més tard, Al truca a la seva porta: mai no s'ha trobat tan bé. La petita ciutat es commou; tots volen consultar-lo. «No em posaré a curar la gent perquè parlo en somnis.» Acaba per acceptar, amb la condició de no veure els pacients, per por que, en conèixer-los, el seu judici es vegi influït; amb la condició que algun metge assisteixi a les sessions; amb la condició de no cobrar un cèntim i no rebre si més no el menor regal.
Els diagnòstics i les prescripcions formulats en estat hipnòtic són d'una precisió i subtilesa ta­les, que els metges estan convençuts que es tracta d'un col·lega disfressat de curandero. Limita les seves sesio­ns a dos per dia. No és que temi la fatiga, ja que surt dels seus sons molt descansat. És que vol seguir sent fotògraf. No tracta en absolut d'adquirir coneixements mèdics. No llegeix res, continua sent el fill d'uns camperols, proveït d'un gandul certificat d'estudis. I es rebel·la contra la seva estranya facultat. Però, quan decideix deixar d'emprar-la, es queda afònic.
Un magnat dels ferrocarrils americans, James Andrews, acudeix a consultar-lo. Li prescriu, en estat d'hipnosi, una sèrie de drogues i, entre elles, certa aigua d'orvale. No hi ha manera de trobar aquest reme­i. Andrews fa publicar anuncis en les revis­tas mèdiques, sense resultat. En el curs d'una altra sessió, Cayce dicta la composició d'aquell aigua, extrema­damente complicada. Després, Andrews rep una resposta d'un jove mèdic parisenc; el pare d'aquest francès, que també era mèdic, havia elaborat l'aigua d'orvale, però havia deixat d'explotar-la feia cinquanta anys. La composició era idèntica a la «somiada» pel modest fotògraf.
El secretari local del Sindicat de Metges s'apa­siona pel cas Cayce. Convoca un comitè de tres membres, que assisteix a totes les sessions, estupefacte. El Sindicat General Americà reconeix les facultats de Cayce i l'autoritza oficialment a realitzar «consultes psíquiques».
Cayce s'ha casat. Té un fill de vuit anys, Hugh Lynn. El nen, jugant amb uns llumins, provoca l'explosió d'un dipòsit de magnesi. Els metges pronostiquen la ceguesa total en termini breu i recomien­dan l'ablació d'un ull. Terroritzat, Cayce se sumeix en un dels seus sons. En estat hipnòtic, es pronuncia contra l'ablació i prescriu quinze dies d'aplicació de compreses d'àcid tànnic. Segons els especialistes és una bogeria. I Cayce, presa dels majors turments, amb prou feines s'atreveix a desatendre els seus consells. Al cap de quinze dies, Hugh Lynn està curat.
Un dia, després d'una consulta, continua adormit i dicta, una després de l'altra, quatre receptes molt precises. No se sap a qui poden referir-se, i és que han estat formulades per anticipat per als quatre pròxims malalts.
En el curs d'una sessió, prescriu un medicamen­to que anomena «Codirón» i dóna la direcció d'un laboratori de Chicago. Truquen per telèfon. «Com poden haver sentit parlar del "Codirón"? Encara no ha estat posat en venda. Precisament acabem de realitzar la fórmula i posar-li el nom»
Cayce, afligit d'una malaltia incurable que només ell coneix, mor el dia i a l'hora que havia anun­ciat: «El cinc a la nit, estaré definitivament curat.» Curat del mal de ser «una mica diferent».
Interrogat durant el seu son sobre la seva manera de procedir, havia declarat (sense recordar res al des­pertar, com de costum) que es trobava en condicio­nes de posar-se en contacte amb qualsevol cervell huma­no vivent i d'utilitzar les informacions contingudes en aquell o a aquells cervells per donar el diagnòstic i el tractament dels casos que se li presentaven. Era potser una intel·ligència diferent la que llavors s'anima­ba a Cayce, i que utilitzava tots els coneixements de la Humanitat, com s'utilitza una biblioteca, però gairebé instantàniament, o almenys a la velocitat de la llum o de l'electromagnètica. Però res no ens permet explicar el cas d'Edgard Cayce, d'aquesta manera o d'una altra. L'únic que se sap cert és que un fotògraf de poble, sense curiositat ni cultura, podia posar-se, a voluntat, en un estat en el qual el seu esperit funcionava com el d'un metge genial, o millor, com tots els esperits de to­dos els metges junts."

 tret de "El retorno de los Brujos"
.